InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Je interieur opvrolijken: decoraties voor aan de muur

Je interieur opvrolijken: decoraties voor aan de muur

Je interieur opvrolijken: decoraties voor aan de muur Decoraties in je huis bepalen mede de stijl van je interieur. Creatieve ideeën zelf tot uiting brengen is leuk, maar je interieur opfleuren door zelf decoraties te maken en/of bedenken geeft voldoening. Als je je muur wilt decoreren maar zonder inspiratie zit, is het handig om ideeën te kunnen opdoen. Deze ideeën passen ook in een beperkt budget. Je muur decoreren betekent niet automatisch dat je maar een leuk schilderij boven de bank hangt. Decoraties, ook voor aan de muur, in de Nederlandse huiskamers zijn vaak afkomstig van bekende winkelketen. In veel interieurs kom je toch dezelfde dingen tegen. En zeg nou zelf, als je iets zoekt voor aan de muur kom je toch ook vaak niet op een beter idee dan een schilderij, een lantaarn of een plank waar je wat dingen kan opzetten.
Zelf decoraties voor aan de muur bedenken, leidt in ieder geval tot opvrolijking van je interieur en dan heb je ook nog iets aan de muur wat redelijk orgineel is.

Creatief met behang

In huis heb je misschien nog een oude rol behang liggen. Of misschien heeft een kennis of familielid nog een rol over.
Zo niet, in de winkels kun je tegenwoordig hele leuke behangetjes kopen in de meest uiteenlopende kleuren en printen.
En hiermee maak je een leuke decoratie voor aan de muur.

Inlijsten
Een leuke hippe print kun je gewoonweg inlijsten in een bijzondere lijst. Zo maak je een muurdecoratie die perfect bij jouw interieur past. Een aparte lijst kun je kopen op een rommelmarkt. Maar je kunt ook een goedkope lijst kopen (of misschien heb je er nog wel een), en deze met verf een leuk kleurtje geven.

Op karton plakken!

Een stuk karton kan je in een leuke vorm knippen. Kijk op Internet voor leuke patronen (een patroon van een dier bijvoorbeeld). Dat stuk karton beplak je met behang, je doet er aan de achterkant een haakje op en: je originele decoratie voor aan de muur is klaar!Is leuk voor in een kinderkamer, maar ook in de huiskamer staat dit erg leuk!

Karton
Een leuke vorm maken
Je kunt een vorm uit karton knippen, bijvoorbeeld een hart. Of misschien net als hierboven een dierenfiguur. Het is erg leuk om deze vorm of figuur te verven met latex. Wat dacht je van een hertenkopje, patronen vind je op internet.
Tip: de verf hoeft er niet netjes op. Het is leuk wanneer het verf-proces wat slordiger gaat naarmate je meer naar de randen toegaat. Ook mag je best zien dat het karton is wat eronder zit. Vooral witte verf op karton staat erg mooi en basic.

Berenklauw

Met de steel van een berenklauw kun je leuke dingen doen. De herfst leent zich om op pad te gaan en op zoek te gaan naar berenklauwen. Ze zijn nu dood, dus je kunt de stelen afsnijden. Eenmaal thuis snijd je de stelen verder af, in gelijke stukjes van circa 20 cm lang. Je knipt een vorm/figuur uit karton, geeft het karton eventueel een kleurtje en plakt met superlijm de stelen van de berenklauw netjes naast elkaar op de vorm. Eventueel spuit je het geheel in een leuk kleurtje. Je zult zien dat dit erg leuk staat. De bloem van de berenklauw is uniek en robuust. Als de berenklauw is uitgebloeid is het heel mooi om de steel af te snijden en bloem en steel te spuiten in een mooie kleur. Zet hem in aparte vaas en je hebt een echte blikvanger in huis. Met kerst is het heel leuk om de berenklauw goud of zilver te spuiten.

Glitter op de muur

Het is erg leuk om muurverf te kopen waarin glitters zitten verwerkt. Dit geeft je muur iets extra's, vooral bij een bepaalde lichtinval. Er is muurverf te koop met gouden, koperen, zilveren en parelmoeren vlokjes en glitters. De verf breng je aan met een roller, met daarop transparante verf. Je hoeft niet een hele muur te doen, je kunt een vierkant of rechthoek op de muur met deze speciale glamourverf verven, daar precies waar je ook iets op wilt hangen. Histor Perfect Finish Highlights heeft glitter op de muur te koop.

Eens wat anders als muurdecoratie

Er zijn hele leuke trendy fruitschalen. Koop eens een paar fruitschalen, bijvoorbeeld een zilverkleurige die opengewerkt is. Voorwaarde is dat de schaal bijna plat is, maar hang de schalen aan de muur en je hebt je muur orgineel gedecoreerd. Een dienblad leent zich prima als muurdecoratie, die moet dan wel vierkant zijn en leuk gedecoreerd aan de binnenkant. Voorwaarde hiervoor is dat er een opstaande rand aan zit, zo kun je er glaasjes inzetten met een paar fleurige bloemen (kunst). Eén dienblad aan de muur doet het hem niet, kies meerdere. Je kunt ook de schalen en bladen combineren in de decoratie. Samen maken ze dan één blikvanger als decoratie aan de muur.

Fotobehang en ander behang

Fotobehang, designbehang of behang met dessins (bloemenprints) is trendy in je interieur. Met fotobehang creëer je een geheel eigen stijl. Een lange muur kun je benadrukken door er fotobehang op te doen van een skyline. En van eigen foto's kun je fotobehang laten maken. Tekeningen kun je inscannen, en hier kan behang van worden gemaakt. Hoe creatief wil je zijn, mogelijkheden zijn er.

Je huiskamer is klaar voor je decoraties! Je hoeft geen knutselwonder en creatief brein te zijn om dit te maken en veel geld heeft het je niet gekost. Maar je zult zien dat dit erg leuk staat.
© 2008 - 2014 Ssandra3108, gepubliceerd in Creatief (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je zaak of winkel aankleden voor de KerstperiodeJe zaak of winkel aankleden voor de KerstperiodeDe eindejaarsperiode is voor veel detailhandels een lucratieve periode. Mensen zijn op zoek naar geschikte cadeaus voor…
Eigen decoratie maken: lenteEigen decoratie maken: lenteDe lente is in aantocht, en het zal niet lang duren voordat we weer volop in de crocussen, hyacinten en narcissen zitten…
Behangtrends 2010Behangtrends 2010Met de nieuwe behangtrends hoef je niet meer na te denken over hoe je muren gaat decoreren. De behangtrends laten behang…
Een stijlvol ingericht interieurEen stijlvol ingericht interieurHet kleurgebruik, de inrichting en de gekozen accessoires zijn van belang bij het stylen van een woning. Een goed gestyl…
Do it yourself, maak je eigen kerstboom!Do it yourself, maak je eigen kerstboom!Ben je het zat ieder jaar weer een Nordmann in huis te hebben met de kerst? Maak dan nu je eigen originele kerstboom en…

Reageer op het artikel "Je interieur opvrolijken: decoraties voor aan de muur"

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!