InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Activiteiten, versieringen en knutselideeën voor Koningsdag

Activiteiten, versieringen en knutselideeën voor Koningsdag

In april is het weer Koningsdag! En als je van versieringen en activiteiten houdt is het zo leuk om rond die tijd je huis, tuin of klaslokaal weer te versieren met koningsknutsels en accessoires. Zeker wanneer je kinderen hebt of voor de klas staat, komen leuke activiteiten goed van pas! In dit artikel kun je leuke ideeën opdoen over wat er te kopen en zelf te maken valt.

Je huis of lokaal versieren

Bij Koningsdag horen de kleuren oranje, rood, wit en blauw. De winkels staan er vol mee rond de tijd dat het weer Koningsdag is. Vlaggetjes, servetten, tafelkleden, noem maar op. Leuk op Koningsdag is een Koningstafel. Dit maakt je huis of klaslokaal gezellig en feestelijk. Je kunt leuke dingen voor deze tafel aanschaffen maar ook zelf maken! Hier de benodigdheden:
  • Tafelkleed met het thema Koningsdag (met plaatjes of egaal oranje, rood, wit, of blauw).
  • Leg naast de borden oranje, rood, wit of blauwe servetten. Om deze neer te zetten in de vorm van een kroontje is ook erg leuk en toepasselijk. Zie hier hoe dit moet: Kroontje vrouwen met servet
  • Steek in de mand met broodjes die op tafel komen Nederlandse vlaggetjes
  • Zet op de eieren met watervaste stift de tekst: ''Koningsdag!'', ''Oranje boven!'' of ''Lang leve de koning!''

Ook de buitenkant van je huis kun je versieren. Doe dit bijvoorbeeld samen met je buren. Je kunt kiezen voor rood, wit, blauw, oranje, maar je kunt er ook voor kiezen om één kleur te kiezen en de buren naast je (in geval van een rijtjeshuis) een andere kleur.
Dit is ook leuk om op school te doen. Geef ieder lokaal (binnen en buiten) één kleur: rood, wit, blauw of oranje. Heel leuk om dit in zijn geheel naast elkaar te zien.

Knutselideeën

Met kinderen kun je op Koningsdag over de vrijmarkt gaan, maar veel uren achtereen slenteren is voor kinderen vaak te vermoeiend. Om de activiteiten af te wisselen is het leuk om ook met de kinderen te gaan knutselen! Maak samen met ze iets voor Koningsdag. Leuk voor in het raam, op tafel of voor aan de muur. Maar ook kun je iets met ze maken wat ze kunnen dragen die dag. Hier wat leuke ideeën:
  • Maak van dik gekleurd papier in de kleur oranje een kroon. Begin met een strook voor om het hoofd en daarachter bevestig je met lijm of nietjes de kroon.
  • Maak van rood, wit en blauw papier een Nederlandse vlag. Knip uit tijdschriften plaatjes van het koningshuis en plak het op de vlag. Voor de stok van de vlag gebruik je een tak of één of meerdere (samengebonden) satéprikkers.
  • Laat op een groot vel een koningin of koning tekenen zonder het gezicht. Waar het gezicht zou moeten zitten laat je een gat zitten waar het kind zijn/haar hoofd doorheen kan doen. Zo ben je zelf een koningin of koning!
  • Maak zelf slingers met stroken oranje, rood, wit en blauw. Laat ze er ringen van maken en plak de ringen aan elkaar (steek de strook door de andere ring en plak vast). Leuk om je huis of klas mee te versieren!
  • Maak met tijdschriften waarin het koningshuis staat leuke collega's door op grote vellen papier de kinderen te laten plakken, alles wat met het koningshuis te maken heeft. Versier de collage met oranje, rood, wit en blauwe versieringen.

Wat is leuk is voor op de vrijmarkt: begin een knutseltafeltje! Zorg dat je leuke ideeën hebt voor knutselwerkjes. Trek kinderen aan en zorg dat ze daar fijn kunnen knutselen. Handig voor kinderen die vermoeid zijn van het lopen en waarvan de ouders/verzorgers nog even door willen lopen. Je kunt er een kleine bijdrage voor vragen, bijvoorbeeld Ä1,- per kind dat komt knutselen. Ook leuk om dit mét kinderen te organiseren, die de andere kinderen helpen met knutselen.

Lekkere ideeën voor op Koningsdag

Bij Koningsdag horen natuurlijk ook lekkere hapjes. Je hebt veel mogelijkheden. Zoet of juist hartig. Je kunt het simpel houden door wat bij de supermarkt te halen, maar je kunt zelf, mogelijk met kinderen, aan het bakken gaan. Hier wat leuke ideeën:

Zoet

  • Cup cakes met oranje, rood, wit en blauw glazuur (bij Xenos bijv. heb je rond die tijd vaak leuke figuurtjes voor op de cup cakes, zoals kroontjes)
  • Slagroomsoesjes met oranje, rood, wit of blauw glazuur
  • Oranjetompoezen (te koop bij de bakker, Hema). Ook deze kun je met kinderen versieren.
  • Oranjespekken
  • Rood, wit, blauw fruitspiesjes met aardbei, peer en braam

Hartig

  • Oranje paprika gevuld met roomkaas
  • Kaasballetjes uit de frituur (steek er een Nederlands vlaggetje in)
  • Pompoensoepje
  • Oranje chips (plakjes geroosterde wortel uit de oven)

Leuk voor op de vrijmarkt: begin een kraampje met lekkere zelfgemaakte hapjes! Je kunt ook zorgen dat je cakejes gemaakt hebt die kinderen die langs lopen zelf nog kunnen komen versieren. Je zou er een kleine bijdrage voor kunnen vragen.

Winkels met Koningsdag accessoires

Voor Nederlandse feestdagen is het meestal niet moeilijk om in winkels bijbehorende accessoires te vinden. Er zijn een aantal winkels met een groot assortiment. Niet alleen om te knutselen, maar ook je huis leuk in te kunnen richten. Bij de volgende winkels kun je langs gaan als je artikelen, versiering, etc. zoekt voor Koningsdag:
  • De Blokker
  • Xenos
  • Action
  • Feestwinkel (voor als je ook verkleed wilt op Koningsdag)
© 2015 - 2017 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Activiteiten voor kinderen in de zomerHet is weer zomer! Kinderen kunnen weer gaan zwemmen, schelpjes verzamelen en mooi knutselwerk maken. Kinderen hoeven zi…
Een kinderfeestje - Knutselen met foam clayEen kinderfeestje - Knutselen met foam clayFoam Clay is een zelf hardende klei met schuimbolletjes waarmee je voorwerpen van bijv. hout, papier-maché, MDF, glas of…
Knutselen voor moederdag - creatief met cementMoederdag is een hele speciale dag voor een hele speciale vrouw. Daarom willen we elke jaar iets knutselen wat altijd we…
Thuis een themafeestje organiserenHet aanbod van feestjes wordt steeds meer uitbesteed aan derden. Ouders zijn allebei aan het werk, hebben geen tijd om z…
Knutselen voor moederdag - FotoshootHet is weer bijna Moederdag en wat voor origineels kunnen we dit jaar verzinnen? De inspiratie is helemaal op maar geluk…
Bronnen en referenties
  • http://www.leukerecepten.nl/oranje-recepten
  • http://www.culy.nl/inspiratie/oranje-boven-de-lekkerste-koningsdag-hapjes/

Reageer op het artikel "Activiteiten, versieringen en knutselideeën voor Koningsdag"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 14-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!