InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Vlizotrap vervangen door vaste trap – Wat zijn de kosten?

Vlizotrap vervangen door vaste trap – Wat zijn de kosten?

Vlizotrap vervangen door vaste trap – Wat zijn de kosten? Indien u de zolder als volwaardige woonruimte bij uw huis wilt betrekken, moet u de vlizotrap vervangen door een vaste trap. Ook voor de verkoop van het huis is dit een goede investering. Een zolderetage kan gezien worden als bergruimte, maar u kunt er ook een extra slaapkamer creëren. Een vaste trap naar zolder zorgt ervoor dat het geen afgesloten gedeelte van het huis meer is. Dit brengt niet alleen veel comfort en gemak. U verdient de investering ook eenvoudig weer terug bij verkoop van het huis. U kunt namelijk één of zelfs twee extra slaapkamers in de verkooptekst opnemen. De vlizotrap vervangen door een vaste trap is wel lastiger en kostbaarder dan dat het klinkt.

Waar moet u om denken voorafgaand aan de verbouwing?

Voorbereiding op de verbouwing is een belangrijke start. Het is niet een kwestie van het trapgat vergroten en er een trap onder plaatsen. Het moet exact opgemeten worden en er moet na worden gegaan of het plaatsen van de vaste trap wel op dezelfde plek kan. Dit moet door een expert worden opgemeten. Een vaste trap heeft veel ruimte nodig. Deze inschatting is moeilijk te maken door leken op dit gebied. Een vlizotrap zit vaak op een plek waar de vaste trap niet geplaatst kan worden. In dat geval moet het ene gat gedicht worden voor een ander gat.

Is de zolder geschikt voor een vaste trap?

De toevoeging van de zolder aan de woonruimte moet de moeite wel lonen. De staruimte op zolder moet voldoende hoog zijn. De extra vierkante meters moet het wel de moeite waard maken. Eventueel zal het raadzaam zijn om eerst te zorgen voor extra vierkante meters door dakkapellen te plaatsen. Voor een paar meter extra ruimte is het juist een slechte investering om een vaste trap in uw huis te plaatsen.

Kostenbepalende factoren

De kosten van de verbouwing zijn sterk afhankelijk van de omvang van de ingreep. Als het trapgat verplaatst moet worden, zal de verbouwing veel hoger uitvallen in vergelijking met een verruiming van het gat. Daarnaast zijn de kosten ook nog afhankelijk van het materiaal van de verdiepingsvloer. Een gat in een houtenvloer is eenvoudiger te verruimen dan een betonnen zoldervloer.

Wat kost het plaatsen van een vaste trap?

De kosten van de trap zelf zal variëren van €1.100 tot €2.500, maar daarmee zijn de kosten nog niet gedekt. U moet ook nog vakmensen inschakelen om het trapgat te verruimen, de trap te plaatsen en de randwerkzaamheden uit te laten voeren. De totale kosten van de verbouwing zijn teveel afhankelijk van randfactoren om een goede inschatting te maken. Uitgaande van een houten verdiepingsvloer en een vaste trap op dezelfde plaats, zou het mogelijk zijn met een investering van €2.500 tot €3.500. In de meeste gevallen zal het duurder uitvallen.

De vaste trap zal waarschijnlijk op een andere plek moeten. Ook moet u nog rekening houden met bijkomende kosten om het geheel nog af te werken na de verbouwing. Een totale rekening van minimaal €5.000 zal eerder regel dan uitzondering zijn. Bij een dergelijke verbouwing is het wel belangrijk om vakmensen in te schakelen. Het is geen verbouwing dat uitgevoerd kan worden door iemand die gewoon “handig” is. De kans op fouten is namelijk groot. Fouten herstellen zal de rekening ver opdrijven.
Gerelateerde artikelen
Zolder verbouwen tot slaapkamerEen zolder wordt vaak gebruikt als extra opslagruimte voor spullen, terwijl er behoefte bestaat aan een extra slaapkamer…
Zoldertrappen in verschillende soorten en matenWie een huis met een schuin dak bewoont, heeft in negen van de tien gevallen een bergzolder onder de nok, voor de ski's,…
Traprenovatie of kopen we een nieuwe trapTraprenovatie of kopen we een nieuwe trapIn Nederland zijn de trappen in woonhuizen vaak erg smal en stijl. Het lijkt alsof er aan dit onderdeel van het huis wei…
Verbouwen van de zolderVerbouwen van de zolderHet verbouwen van een zolder hoeft niet heel duur te zijn. Zeker wanneer u dat zelf doet kunnen de kosten beperkt blijve…
Wat kost een traprenovatie?Een traprenovatie kunt u uit laten voeren om de trap de uitstraling te geven dat bij uw huis past. Door een renovatie ku…
Bronnen en referenties
  • http://www.maatkracht.nl
  • http://www.verbouwkosten.com/gratis-trappen-prijzen-2-stap-1/?utm_expid=47217621-59.tdhO3hivSE6XeTXy3D7HJA.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.verbouwkosten.com%2Fvaste-trap-naar-zolder-maken-2%2F

Reageer op het artikel "Vlizotrap vervangen door vaste trap – Wat zijn de kosten?"

Reactie

Shanella Willems, 11-04-2016 19:29 #1
Ik heb een huis gekocht en krijgt de sleutel pas 30 mei. Ik heb een vlizotrap en wil een vast trap. Kunt mij advies geven en ik wil ook de prijs weten. Alvast bedankt.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!