InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Kerstknutsels voor thuis en op school

Kerstknutsels voor thuis en op school

Kerstknutsels voor thuis en op school Lekker bezig zijn voor de feestdagen, het huis versieren, kaarten maken, de kerstboom optuigen en knutselen met de kinderen. Dit hoeft niet alleen thuis plaats te vinden, maar de knutsels die hieronder staan kunnen ook op school gemaakt worden en aan elke leeftijd aangepast worden door het moeilijker of makkelijker te maken.

Kerstrozen

Nodig:
  • Rood karton
  • Groen karton
  • Geel crepepapier

Knip uit rood karton een bloem met 5 scherpe bloembladen, ong. 20 cm groot. Knip daarna precies zon bloem maar dan van 10 cm. Plak ze bij het midden op elkaar en vouw de kleinste blaadjes een beetje naar binnen. Knip uit het groene karton 2 enkele blaadjes en plak die aan 2 zijden achter, aan de zijkant, van de grootste rode bloem. In het hart plak je 4 of 5 propjes van geel crepepapier. Leuk om als slinger op te hangen of als afscheiding tussen de andere kerstknutsels. Een makkelijk maar effectief knutseltje.

Glas in lood

Nodig:
  • (dik) overtrekpapier, A3-formaat
  • Zwart karton, A3-formaat
  • Viltstiften
  • Goud- en zilverstiften

Zet een punt op het overtrekpapier en begin daarvandaan rechte en kromme lijnen te trekken, doorsnijd de andere lijnen en gebruik het hele papier. De vakjes die hierdoor ontstaan worden nu ingekleurd met de viltstiften. Teken nu op het zwarte papier een raam, het mooiste is een boograam met vakken, maar een gewoon ruitjesraam is ook goed. Prik of knip de raampjes voorzichtig uit. Leg dit vel over het overtrekpapier en plak het vast. De zwarte rand kan nog een beetje met de goud- of zilverstiften versierd worden. Een mooi effect als het voor het raam gehangen wordt.

Kerstman

Nodig:
  • Wit, stevig papier
  • Rode stof (katoen o.i.d.)
  • Watten
  • Zwarte ronde plakkers
  • Ander versiermateriaal (stukjes leer voor de riem, gespen etc.)

Teken een groot kerstmanhoofd, compleet met baard en muts, en bovenlijf op het witte papier. Plak de rode stof op de plaats van de muts en evt. de jas. Plak de zwarte plakkers op de plaats van de ogen en de knopen en watten op de plek van de haren, baard en muts. Met de stof kunnen plooien gemaakt worden of het kan opgevuld worden (dikke buik).

Windlichtje

Nodig:
  • dik aluminiumfolie
  • prikpen
  • of: gewoon aluminiumfolie
  • karton
  • lijm

Knip van het aluminiumfolie een rechthoekig stuk. Zoek afbeeldingen van sterren, engelen, kerstbomen en van alles dat met de kerst te maken heeft. Leg die afbeelding op de folie (anders op de dunne folie met daaronder het karton) en prik het na. Niet te dicht op elkaar prikken want het hoeft niet los.
Vouw de kanten van de dikke folie naar elkaar toe zodat er een cilinder ontstaat en niet het vast. Bij de dunne folie het karton met folie aan elkaar vastlijmen of nieten.
Het dikke folie is altijd op rol verkrijgbaar geweest, maar gaat nu per 6 velletjes, niet al te groot. Ook als lampion erg leuk.
© 2007 - 2017 Tanya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis informatieKerstmis informatieWat gebeurde er met de eerste kerst, en wat is de eigenlijke betekenis ervan. Waar komt de kerstman eigenlijk vandaan?
Kerst gewoontesKerst of kerstmis is een belangrijk jaarlijks feest voor iedereen. De oorspronkelijke gedachte achter kerst is de geboor…
Een saaie Kerst? Vanaf nu niet meer!Een saaie Kerst? Vanaf nu niet meer!Als de dagen weer korter worden doordat het vroeg donker wordt, gaat iedereen langzamerhand weer uitkijken naar Kerst. B…
Kinderfeestjes met laag budgetVoor kinderen is het het belangrijkste feestje van het jaar, hun feestje met vriendjes en vriendinnetjes. Dagen van te v…
Kerst bij de Romeinen: de SaturnaliaKerst bij de Romeinen: de SaturnaliaVoordat de christelijke kerst die wij nu kennen gevierd werd, kenden de Romeinen een feest dat rond dezelfde periode gev…

Reageer op het artikel "Kerstknutsels voor thuis en op school"

Infoteur: Tanya
Laatste update: 12-12-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!