InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > De ecologische kerstboom: de natuur in huis

De ecologische kerstboom: de natuur in huis

De ecologische kerstboom: de natuur in huis Een kerstboom versiert met natuurlijke materialen doet het niet alleen goed in huis, maar ook in de tuin. De duurzame kerstboom wordt versierd met stro, hout, vogelvoer, riet en andere natuurlijke materialen. De meeste van deze decoraties kan je zelf maken. Zo creëer je eigenhandig je eigen natuurlijke kerstboom. Mooi, ecologisch en zonder opzichtige ballen en slingers.
In vroegere tijden stond de boom centraal tijdens de oud-Germaanse midwinterviering. Toen werden er brandende kaarsen in een staak met zijtakken gezet om het lengen van de dagen te vieren. Na de dertiende eeuw verdwijnt dit gebruik om rond 1600 in Duitsland weer op te duiken.

De eerste kerstbomen verschenen na 1860 op zondagsscholen en kort voor 1900 in de huizen van de protestante gezinnen. Onder de rivieren, in de katholieke gezinnen, liet de kerstboom wat langer op zich wachten. Dit gebruik werd daar lang door de kerk tegengehouden en als heidens gezien. Van het Oud-Germaans gebruikt komt onze kerstboom waarschijnlijk vandaan.

In Nederland wordt de kerstboom na vijf december (Sinterklaas) opgetuigd en voor zes januari (Driekoningen) wordt hij weer opgeruimd.

Bron: Silviarita / PixabayBron: Silviarita / Pixabay
Natuurlijke versiering in de kerstboom blijft lang goed en wanneer de boom buiten staat kan je er op meerdere manieren van genieten, wanneer je er ook iets voor de vogels in hangt. Volgens de vogelbescherming kan het geen kwaad om vogels bij te voeren in de winter, dus zorg voor een lekkere variatie aan vogelvoer in je buiten kerstboom. Leuk voor de vogels en ook leuk voor jou om naar te kijken. Vergeet de lichtjes niet en voor een natuurlijke look kan je raffia als ophanglusjes gebruiken.

Natuurlijke boomversieringen

  • Materiaal uit het bos zoals dennenappels, beukennootjes en kastanjes zijn goed te gebruiken in een natuurlijke kerstboom. Beukennootjes kan je ook met ijzerdraad in toefjes samenvoegen. Eventueel nog versiert met mos, herfstbladeren of raffia.
  • Denk voor een kerstboom buiten aan pinda's geregen aan een ketting of in een zakje, kleine appeltjes en vetbollen voor de vogels. Zelfgemaakt of gekocht.
  • Kleine terracotta bloempotjes op zijn kop met als klepel een walnoot, kastanje of dennenappel.
  • Kaneelstokjes bij elkaar gebonden met raffia of een stukje jute.
  • Koekjes, al dan niet zelf gebakken.
  • Gedroogde sinaasappelschijfjes en oranje Chinese lantaarntjes van de lampionplant of physalis.
  • Voor een heerlijke geur kan je ook manderijntjes met kruidnagels erin in de kerstboom hangen. Deze zijn natuurlijk wel bederfelijk, dus kan je het beste wat later in de kerstboom hangen.
  • Takken hulst en takjes met bessen tussen de kerstboomtakken.

Zelf natuurlijke decoraties maken voor in de kerstboom

Zuurstokken van mos

Buig een zuurstokvorm van dik ijzerdraad en omwikkel dit met mos. Maak dit vast met wikkeldraad.

Gekleurde herfstbladeren / Bron: Juanlpb / PixabayGekleurde herfstbladeren / Bron: Juanlpb / Pixabay
Mosbollen
Maak een bal van een piepschuim of papier-maché vorm. Je kan ook een mosbol maken van een flinke prop papier die je met stevig draad een aantal keer omwikkeld zodat hij niet uit elkaar kan vallen tijdens het plakken. Bevestig hieraan een ophanglus van raffia of ijzerdraad. Lijm met een lijmpistool mos rondom de bal. Je kan de mos ook omwikkelen met bloemdraad, maar dan loop je de kans dat de mos eruit valt wanneer deze indroogt.

Kransjes van gedroogde aren

Trek wat lang gedroogd gras of riet af. Maak van dik ijzerdraad een rondje met een doorsnede van acht tot tien centimeter. Bevestig het gras of het riet in toefjes op de ring van ijzerdraad met behulp van bloemdraad. Bedek het bloemdraad met de volgende toef totdat het gehele ijzerdraad bedekt is.

Hetzelfde kan je ook doen met mooi gekleurde herfstbladeren.

Bron: TheUjulala / PixabayBron: TheUjulala / Pixabay
Ketting van houtjes
Kleine houten takjes die je allemaal aan een draad of dun ijzerdraadje bevestigt. Het is nogal een klusje, maar geeft wel een mooi en natuurlijk resultaat.

Natuurlijke materialen geven een robuuste stoere sfeer, je kerstboom oogt authentiek en gezellig. Wanneer je de rest van je huis ook in deze sfeer wil aankleden moet je denken aan kussens van katoen of linnen, imitatiebont, manden van wilgentenen en een meubelstuk van sloophout. Qua kleur passen aardetinten, oranje en mosgroen er goed bij. Geniet van je ecologische kerst.
Gerelateerde artikelen
Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer wegDriekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer wegWanneer tuig je je kerstboom op? En wanneer haal je de kerstboom weer weg? Er zijn ongeschreven regels voor het optuigen…
Kerstboom 2012: winter, sneeuw en natuurKerstboom 2012: winter, sneeuw en natuurKerstmis is één van de mooiste momenten van het jaar. Gezelligheid en sfeer vullen de huiskamers tijdens de koude winter…
Kerstboom versierenAls Sinterklaas net het land uit is komen de kerstbomen weer voor de dag. U hoeft vaak het dorp nog niet uit te fietsen…
Een kerstboom huren - Een sfeervol alternatief voor de kerstHet huren van een kerstboom in plaats van er één te kopen heeft zo zijn voordelen. De kerstboom die gehuurd wordt, is me…
De kersttrends van 2015De kersttrends van 2015In 2015 vallen de kerstdagen op vrijdag 25 december en zaterdag 26 december. De dagen voor kerst is het vaak al de gewoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De ecologische kerstboom: de natuur in huis"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!